Hartelijke dank voor uw bijdrage


Auteur:
Dr. Leo van Deursen
 
In samenwerking met :  

Nederlandse Vereniging voor Rugpatiënten De wervelkolom


lettergrootte: A  A  A
Hernia

Als u door uw rug gaat, ontstaan er scheurtjes in het bandapparaat. De verstuiking van uw enkel betekent dat de enkelbanden rekken of inscheuren, en daarbij zelfs totaal kunnen doorscheuren. In de rug gebeurt dit in de annulus van de discus of in gewoon Nederlands: in de wand van de tussenwervelschijf. Meestal gaat het om kleine scheurtjes, maar als u héél veel pech hebt, kan de wand ook in één keer doorscheuren en dan spreken we van een hernia, wat ‘breuk’ betekent. Daarbij kan dan het binnenste van de tussenwervelschijf, de kern (nucleus), naar buiten komen. Denk eens aan een fietsband waarvan de buitenband het begeeft en de binnenband naar buiten uitpuilt. Dat is te vergelijken met een hernia waarbij de kern uitpuilt door de wand van de tussenwervelschijf heen.
Tot een hernia komt het bij meer dan 90% van de spitaanvallen echter niet en zover zal het hopelijk ook nooit komen. Eerst zijn het kleine scheurtjes in de fietsband, later komt er een bobbel op de buitenband en nog later kan er tóch een klapband ontstaan. Maar vaker loopt eerst de fietsband leeg en met een lege band krijgt u géén klapband meer. Dus als het u al een paar keer in de rug geschoten is, lijkt de kans op zo’n klapband, dus hernia, kleiner. Net als bij fietsbanden is de eerste klap meestal een daalder waard. Vooral bij een volle fietsband treedt een klapband op en niet wanneer die band al bijna leeg is.

Zwakke plek
Spit is een volksziekte die heel vaak voorkomt. Meestal begint het al op jonge leeftijd (15-25 jaar) met vertillen aan iets zwaars. Later komt het dan steeds gemakkelijker en vaker terug. Net als wanneer je één keer door je enkel gaat, dit later steeds vaker kan gebeuren, zo kun je ook steeds vaker door je rug gaan.
Regelmatig zit er ook een erfelijke factor bij. Als je vader vroeger ook al gemakkelijk spit kreeg en je broer óók, dan heb jij ook meer kans. Bedenk dan maar dat jullie niet zulke sterke fietsbanden in de familie hebben.

Advies bij spit? Even kalm aan, misschien zelfs één of twee dagen écht rust, wanneer u écht geen kant uit kunt. Maar dan verder zo veel als enigszins mogelijk bewegen, waarbij een beetje pijn best mag. Ga fietsen of lopen en u lost het probleem meestal binnen twee tot tien dagen op.
Als de pijn niet in de benen uitstraalt, is de dokter hooguit voor uw geruststelling nodig. Hij kan nauwelijks meer voor u doen dan pijnstillers (analgetica) of ontstekingsremmers (antiflogistica) en spierontspanners voorschrijven. Fysiotherapie of manuele therapie is echt nog niet nodig, want het is niet bewezen dat u dan sneller beter bent. Warmte en massage zijn natuurlijk wél lekker! Maar van de andere kant, om bij de therapeut te komen is vaak een hele toer als je zo scheef en krom staat en geen vin kunt verroeren.

Beweging
Probeer zo véél mogelijk in beweging te blijven, want dan bent u echt eerder beter. ‘De tussenwervelschijf leeft bij de gratie van beweging.’ Wanneer u géén uitstraling in uw benen hebt, is bewegen de beste remedie en hoeft u zich géén zorgen te maken. Wanneer u afwisselend en beweeglijk werk hebt, kunt u zonder veel risico ook proberen gewoon aan het werk te blijven. Waarschijnlijk bent u dan zelfs eerder beter. Het zal u minder schaden dan wanneer u thuis in de stoel blijft zitten. Maar áls u ziek thuis blijft, wat de eerste dagen zeker begrijpelijk is, bedenk dan dat u beter ‘in de ziektewet kunt lopen’ dan ‘in de ziektewet zitten’. Lopen betekent immers méér beweging en daarmee een betere verzorging van uw tussenwervelschijven.

‘Ga toch fietsen!’
Fietsen is volgens mij misschien nog wel de beste manier om spit te voorkomen. Maar vaak schiet het er toch, zo maar om niets, weer in. Op den duur neemt het dan wel weer af, vooral wanneer de tussenwervelschijf eenmaal ingezakt is, maar dat wordt in het hoofdstuk Behandeling nog verder uitgelegd.



terug verder