Hartelijke dank voor uw bijdrage


Auteur:
Dr. Leo van Deursen
 
In samenwerking met :  

Nederlandse Vereniging voor Rugpatiënten De wervelkolom


lettergrootte: A  A  A
Ligamentaire lage rugklachten

Het meeste last hebt u eigenlijk met stofzuigen, vegen, afwassen en tandenpoetsen. U kunt wél dweilen, maar een beetje krom staan, dat gaat niet. Dan heb ik wel een idee wat u zou kunnen hebben. Dan denk ik, populair vertaald, dat uw tentpaal (lees: uw rug) scheef staat en dat u aan één kant in uw scheerlijnen hangt en zo de haringen uit de grond dreigt te trekken.
Kijk maar eens naar figuur 23. De onderste twee wervels hebben via stevige gewrichtsbanden (de iliolumbale banden, lees: de scheerlijnen) verbinding met de bekkenkam, zo ongeveer waar u de knobbeltjes links en rechts onder in uw rug voelt. Buigt u opzij naar links dan trekt u aan de rechterband en omgekeerd. Trekt u té hard, dan trekt u de banden als het ware van de botrand. U trekt de haringen uit de grond! Het beenvlies op de botrand is erg gevoelig. Dat weet u wel als u ooit uw schenen gestoten hebt.
Figuur 23

Veel rugpatiënten hebben last van pijn links of rechts onder in de rug en soms aan beide zijden, wanneer ze de tentpaal alsmaar naar voren toe buigen. Ja, zult u zeggen, dan moet je dat ook maar niet doen! Dan moet je maar recht blijven staan. Eigen schuld! Maar zo simpel ligt het ook niet altijd. Er bestaan namelijk verschillende redenen waardoor iemand steeds één kant zal overbelasten.
Dat is het gemakkelijkste te verklaren door ervan uit te gaan dat u écht scheef bent door een echt beenlengteverschil. Dan hebt u alleen maar een hakverhoging nodig om weer recht te staan. Anders is het wanneer u scheef staat omdat het net gigantisch in uw rug geschoten is en u spit of misschien wel een hernia hebt opgelopen. Wanneer u dan lang zo scheef blijft staan, krijgt u zeker last van uw scheerlijnen. Dat krijgt u ook wanneer uw diepe buikspieren eenzijdig hard aangespannen zijn omdat er iets in uw buik niet in orde is en u daardoor scheef loopt. Maar u kunt ook aan een gedraaide werkhouding denken, omdat de boodschappenband nu eenmaal aan één kant loopt en de kassa voor u staat. Of omdat een gaspedaal nu eenmaal altijd rechts zit, of omdat u gewend bent met springen altijd rechts af te zetten.

Advies
Dus als u bezig bent om uw haringen uit de grond te trekken, kijk dan eerst eens goed naar uw houding. Blijf niet onderuitgezakt in uw stoel zitten. Zet uw stoel eens anders voor de TV zodat u niet altijd op dezelfde manier gedraaid in uw stoel zit. Probeer de belasting links en rechts eens wat meer af te wisselen. Kijk trouwens ook uit dat uw matras intussen niet té ver is doorgezakt en een waterbed is nu ook niet alles. Ga eens wat meer bewegen, lopen en fietsen. En pas goed op met halfgebukte houdingen, stofzuigen, vegen, harken en tandenpoetsen. Let eens op de hoogte van uw werkblad en zet het eens iets hoger. Vermijd langdurig eenzijdige houdingen als lang staan en lang zitten, waardoor u extra in uw banden gaat hangen.
Maar, zoals gezegd, er kunnen natuurlijk ook al wat ernstiger oorzaken zijn. Daarom, als het al te lang duurt en het niet overgaat met een betere houding of meer beweging, dan wordt het tijd om de dokter te raadplegen. Maar tot die tijd, meer bewegen of ga maar eens kamperen!



terug verder